Winstgevend klanten maken met Facebook Ads- (KAO Methode)

Ondertussen weet iedereen dat bijna elke Belg op Facebook zit en dat je erop kan adverteren. In mijn vorige artikel legde ik uit hoe je een Facebook Pagelike advertentie opstelt. Nu ga ik dieper in Facebook adverteren door gebruik te maken van de Power Editor. In dit artikel leer je hoe je efficiënter advertenties opstelt. Haal meer uit je budget!

 

Back in the days, wist ik wel hoe je een Facebook Advertentie moest opstellen maar mijn resultaten varieerden tussen matig en slecht. Ik had geen idee hoe ik eigenlijk mijn advertenties veel efficiënter kon maken.

 

Ik opende de FB pagina en drukte op Pagina Promoten en dan deed Facebook de rest wel. Zo snel mogelijk de advertentie live zetten was mijn doel. De resultaten waren ondermaats en ik betaalde veel te veel per like, klik, view….

 

Na veel trail en error werden mijn Advertenties telkens beter en beter. De kost daalde waardoor ik meer resultaat uit mijn budget kon halen.

 

resultaat

 

In dit artikel bespreek ik mijn systeem om succesvollere advertenties op te stellen. Door gebruik te maken van de KAO methode wil ik je helpen om jouw marketing doelen beter en sneller te bereiken. Deze methode zal gegarandeerd zorgen voor meer klanten, e-mails, telefoons en verkopen. Laten we er dan ook meteen induiken.

 

Succesfactoren van een Facebook Advertentie:

 

  1. Klantenpersoonlijkheid
  2. Copy, Afbeelding, CTA
  3. KAO-methode

 

De KAO methode staat voor Kosten per Actie Optimaliseren. Voor we daar dieper op ingaan begrijp je best de eerste 2 punten.

 

Let’s go! Punt 1.

 

#1 Klantenpersoonlijkheid

 

De meest efficiënte advertentie zend je naar de perfecte doelgroep. Logisch. Daarom is het van groot belang je klant te kennen.

 

Hoe doe je dat?

 

Schets klantenpersoonlijkheden:

 

Start met vragen zoals: Wat is er typisch aan mijn klanten? Waar zitten mijn klanten? Wat doen ze? Hoe maken we het hen makkelijker met ons product? Waar liggen ze wakker van? Uit welke generatie komen ze?

 

Ga zelf onderzoeken: bekijk gegevens uit jouw Google Analytics, facturen en databases. Leeftijd, interesses, geslacht, locatie…

 

 

Google-Analytics

 

Schrijf dan jouw ideale klantenprofiel neer in Word of op een blad papier. Maak het zeker visueel. Categoriseer verschillende klanten in groepen. Kies dan jouw klantpersoonlijkheid die jij wil gaan targetten.

 

Zo, nu weet je naar wie je de advertentie gaat richten. Nu kunnen we later in de advertentieset perfect onze doelgroep bepalen.

 

Bijvoorbeeld:

Mannen tussen 24-34jaar in Antwerpen +50km die minstens 1 jaar getrouwd zijn en interesse hebben in fashion

Hoe diepgaander we onze klant kennen, hoe efficiënter we onze advertentie kunnen maken op gebied van:

  • Copy
  • Foto
  • Call to Action

 

Meteen ook de volgende succesfactor… Ik noem het:

 

#2 CFC: De drie pilaren van elke advertentie

 

Copy: wat je schrijft
Foto/filmpje: Welke keuze je maakt qua pixelgrote, kwaliteit, kleurgebruik…
Call to action: wat je wil dat de klant doet na het zien van je advertentie

 

Copywriting:

 

Je wil zorgen voor vloeiende, gevatte tekst die de juiste gevoelswaarde communiceert om over te gaan naar jouw actie. (like,klik, view..)

 

Tips:

  • Spreek de taal van de klant. Zo kan hij je beter begrijpen. Gebruik vaktermen, typische humor, en denk aan het KISS principe: Keep it short and simple.
  • Emoji marketing: 92% van de online populatie gebruikt Emojis. Ze zorgen voor een menselijke connectie en ze springen in het oog. Wees er creatief mee en gebruik ze niet téveel.
    IMG_7620
    Overweeg emojis bij een jong publiek en/of veel mobiele weergaven. Emoji”s invoeren vanuit je pc gaat via deze link. Meer te weten komen over emoji marketing? Klik hier.

Foto’s:

 

Kies voor een foto met de juiste pixelgrootte en van hoge kwaliteit. Zorg voor een eye-catcher! Enkele programma’s die je hierbij kunnen helpen:

  • Canva: Een programma waarmee je zelf professionele designs kan maken.
    canva
    canva-design
  • Wordswag:  Kies uit verschillende lettertypes, templates en filters om een afbeelding via je mobiel te bewerken. De mogelijkheden zijn fantastisch vb:
    WordSwagg

 

  • Photodune: Op deze site kan je stockfoto’s vinden. Tip: kies foto’s zonder gezichten, dit komt vaak te fake over. Gelijkaardige site’s: istockphoto.com en fotolia.com
  • Of koop gewoon zelf een DSLR camera op Coolblue!

Video’s:

 

  • Upload deze rechtstreeks in Facebook en niet via een YouTube link. Zo speelt de video zich automatisch af in het nieuwsoverzicht en stijgt de kans op een impressie.
  • Gebruik een unieke afbeelding als eerste frame. Dit trekt de aandacht, let wel op dat die niet meer dan 20% tekst bevat.

 

Tip: Kies vooraf bij het maken van een video voor formaat 1920 x 1020. Zo krijg je HD kwaliteit.

Call to action (actie knop)

 

vb: meer bekijken, meer informatie

Wat je wil wat de klant doet na het zien van je advertentie.

  1. Maak het zo makkelijk mogelijk (klik hier, like en win, bekijk hier)
  2. Kies voor de juiste knop. (meer info, shoppen, registreren…)
  3. Zorg ervoor dat de link waarnaar je verwijst klopt.

 

En nu de finale stap…

 

#3 KAO: Kost per Actie Optimalisatie

 

De sleutel voor een goede Facebook campagne zit hem in koppelen van het juiste doel met de juiste actie.

Mijn definitie van deze methode is:
De kost op de actie die een fan onderneemt: een like, klik, view… optimaliseren tot deze zo laag mogelijk is. Hierbij is de kost gekoppeld aan de juist doelstelling. (vind ik leuk, videoview, kliks naar website, conversie…)

 

vb:

Deze advertentie is gericht op Page Likes. Ik wil dus enkel gefactureerd worden als iemand de pagina liket en niet op het aantal keer dat de advertentie wordt weergeven. Vanaf dat iemand de pagina heeft geliket krijgt die dan ook de advertentie niet meer te zien.

 

acties-voor-facebook-ads

 

Ziet er makkelijk uit niet?

 

Maar wat met video’s?

 

Videoviews-blogartikel

 

Als jouw doel videoviews is easy game maar…

 

Een video hoeft niet persé geoptimaliseerd te worden op views. Je kan een video ook promoten op betrokkenheid, conversie, kliks naar website etc.

 

De kost aan de actie linken is in feite niet moeilijk. Denk vooraf na wat je wil bereiken; conversies, views, likes, interactie, event attendees, kliks naar website… en wees opmerkzaam voor de juiste koppeling.

 

Dat was het makkelijke deel.

Nu komt het pas…

Dit deel vereist werk, tijd en moeite.

Hier wordt een advertentie mee gemaakt of gekraakt. Dit loont het meeste en gaat het verschil maken met de concurrentie. Deze laatste stap zorgt voor die extra klanten en vooral…  verkopen!

Optimaliseren

  1. Het maken van de campagne

    Zo open je de power editor:
    advertentiebeheer-facebook-tips
    power-editor-2
    advertentie-power-editor-maken
  2. Je begrijpt ook best de verschillende niveau’s binnen een campagne:
    Verschillende-nivau's-KAO
  3. Stel geen bestedingslimiet in. We kiezen altijd voor een dagbudget. Je kan ten alle tijden de advertentie stop zetten.
    bestedingsbudget-
  4. Stel een dagbudget in van €5. Eenmaal de kost per actie zo laag mogelijk is verhoog je de budgetten.
  5. Target jouw advertentie naar de juiste doelgroep in de Advertentieset. Kies de locatie, leeftijd, geslacht en voeg ook een aantal interesses toe die overeen komen met jouw klantenprofiel.
    Plaats de advertentie waar je wil. Ik kies bij het opstarten altijd voor Mobiel – en – desktop nieuwsoverzicht.
    Doelgroep-kiezen
  6. Kies zoals gezegd de juiste Kost per Actie
  7. Selecteer op Advertentie niveau voor de juiste CFC’s
  8. Klik op wijzigingen controloren. Als alles goed gaat wordt je Advertentie nu gecontroleerd door Facebook.

 

Wacht na de start van een advertentie altijd 24uur op de eerste resultaten. Zo krijg je een perfect idee van de kost per actie.

 

Nu, de kans dat een campagne vanaf de start loopt zoals je wil is klein. Daarom een indicatie:

€ 0.01-0.20: Zeer goed
€ 0.20-0.35: Goed
€ 0.35-0.65: Matig ~ duur
> €0.65 : Slecht ~ te duur

Facebook advertenties zijn een investering dat je op korte of lange termijn geld gaat opleveren. Stel jezelf vooraf de vraag: ” Hoeveel ben ik bereid eraan te geven?”

 

Enkele resultaten:

betrokkenheid-video-campagne blogartikel-0,07-per-klik- resultaat Website-klikken-naar-blog

Traffiek naar website brengen

 

Stel de advertentie loopt niet volgens plan. Wat nu?

 

 

Nu kopier je de advertentie. Dat doe je hier:

Adset-kopiëren

 

Zet de vorige advertentie op pauze. Dan verander je bepaalde CFC’s en run je ze opnieuw. Blijf testen en blijf proberen. Het is misschien moeilijk maar het is mogelijk.

Klik op wijzigingen controleren en je nieuwe advertentie is klaar!

 

Waarom op pauze zetten? Stel dat uit 10 ads, de 7de het best presteert, kan je die altijd terug op actief zetten.

 

Hetzelfde voor een adset:

 

Een adset kopiëren kan nuttig zijn als je de advertentie exact hetzelfde wil laten maar bepaalde interesses wil aanpassen. Of je wil een succesvolle campagne starten in een ander land met exact dezelfde advertentie.

 

Nothing worth having comes easy

 

Het punt is dat als het makkelijk was deed iedereen het. Blijf proberen en blijf testen. De tijd en moeite steken in een campagne loont. Zowel in je bankrekening als op langere termijn. Door deze tests kan jij zien op wat jouw klant reageert. Je leert hem beter kennen en dit kan je ook meenemen offline en in toekomstige campagnes.

 

Na verloop van tijd creëer je de ideale advertentie die je zal lijden naar consistente resultaten. Vanaf dit punt kan je de advertentie makkelijk opvolgen en misschien wel enkele maanden laten lopen.

 

Ik raad je dan ook aan om dit zeker toe te passen in jouw onderneming zodat jij Facebook Ads leert toe passen om te groeien.

Conclusie:

  • Als je wil dat Facebook Ads een grotere impact hebben op jouw onderneming probeer de KAO- methode.
  • Start simpel met het gebruiken van 1 van de succesfactoren. Eenmaal je deze onder de knie krijgt pas je de rest toe.

En deel jouw resultaten met mij. Stuur ze mij via Facebook, Twitter of Snapchat … Ik hoor het graag.

THANK-YOU-PAGE-STIGOWil jij meer succes online? Wil jij jouw onderneming doen groeien door de juiste online strategie? Of hou jij gewoon van dit soort artikels? Schrijf je in op mijn nieuwsbrief en ontvang case studies, artikels zoals deze en exclusieve content die niet op de site zichtbaar is.[mc4wp_form id=”974″]

Thanks, Stigo.

2016-07-29T09:10:41+00:00