01 februari 2019 - Google Adwords Training

Gratis AdWords Training: Nieuwe Klanten Winnen in 6 Stappen.

Men maakt vaak reclame voor Google AdWords Training.

Maar de waarheid is dat je geen dure “training” nodig hebt om Google AdWords te laten werken voor je bedrijf.

Let wel op!

Dat wil niet zeggen dat het van zelf gaat, deze AdWords Training is enkel voor ondernemers kiezen voor groei.

In deze blog ga ik je de basis leren hoe je op een consistente manier nieuwe klanten wint via Google AdWords. Dus als jij een ondernemer bent die het ziet zitten om elke maand – automatisch – nieuwe klanten te winnen via AdWords, dan wordt dit de belangrijkste blog die je dit jaar zal lezen.

AdWords Training Stap 1: Begin bij de Gebruiker.

In de eerste plaats is het belangrijk om te weten dat Google de meest gebruikte website in ons land is. 94% van alle Belgen gebruikt Google.

Dat wil zeggen:

  • Elke klant die je nu hebt
  • Elke klant die je ooit had
  • En elke klant die je ooit zal hebben.

En wie het ook is, als iemand Google gebruikt kunnen we van 1 ding zeker zijn: deze persoon is op zoek naar iets. (Een product, dienst, advies of wat dan ook.)

Dat wil zeggen dat je potentiële klanten aanspreekt op het exacte moment dat ze je nodig hebben. Zie jij ook de opportuniteit?

AdWords Training Stap 2: Kies de juiste zoekwoorden.

Google werkt met een concept dat we “zoekwoorden” noemen.

Bijvoorbeeld: iemand wil een tennisracket kopen.

Waarschijnlijk zoekt hij dan naar “tennisracket”.

Maar het kan ook zijn dat hij zoekt naar “tennisracket kopen”.

Het verschil tussen beiden is dat iemand die gewoon “tennisracket” Googelt, mogelijk gewoon informatie wil over tennisrackets – en dus niets wil kopen.

Bij iemand die zoekt naar “tennisracket kopen” daarentegen, is er al een grotere kans dat die effectief tot een aankoop zal overgaan.

Zo vertellen de exacte woorden die iemand intypt in Google vaak veel over hun intentie. Richt jouw advertentie, voor deze zoekwoorden, dan ook op mensen met de intentie om te kopen.

AdWords Training Stap 3: Je Advertentie Maken.

Eens je gekozen hebt op welke zoekwoorden je gaat adverteren is het tijd om je advertentie te maken.

Hieronder zie je een voorbeeld van een advertentie voor “tennisracket kopen”.

Deze verschijnt dan bovenaan op Google naast eventuele concurrenten die ook adverteren op hetzelfde zoekwoord. Je wil je daarvan onderscheiden met de tekst die je gebruikt. Deze advertentie doet dat goed door in de hoofdtitel “Laagste prijs en ruim aanbod” te vermelden.

Dat thema trekken ze door naar de rest van hun advertentie m.a.w. ze geven lezers een reden om door te klikken.

In tegenstelling tot hun concurrenten die het als volgt aanpakken:

Zij geven je veel minder redenen om hun website te bezoeken.

Nu, ik ben er zeker van dat de advertentie hierboven ook kliks zal krijgen. Maar, elke klik telt– dus ga hier niet te nonchalant over.

AdWords Training Stap 4: Ontwerp je webpagina.

Dat is uiteindelijk wat Google AdWords doet, het brengt zoekers naar je website. Dit is ook tot waar de meeste AdWords Trainingen gaan.

Maar wat elke meester marketeer weet – en jij nu ook – is dat het verkoopproces pas dan begint!

Dit is de webpagina waar we naartoe gestuurd worden door onze vorige advertentie:

Niets speciaals, maar relevant. De pagina is een logisch gevolg van de advertentie. Het gaat namelijk over tennisrackets.

Cruciaal.

Want wat veel adverteerders doen is, elke advertentie gewoon naar de homepage van hun website sturen en de bezoekers het maar laten uitzoeken…

Stel je voor dat je vanop diezelfde advertentie naar de homepage van hun website gestuurd werd.

Deze pagina zou geen logisch gevolg zijn van je advertentie.

Het is alsof je in een kledingzaak zou vragen om een blauwe jeansbroek, en de verkoopster terug ziet komen met de laatste collectie T-shirts.

Het geeft je een slechte ervaring als bezoeker en maakt de kans meteen kleiner dat ze ooit klant zal worden.

AdWords Training Stap 5: Verander kliks in klanten.

Als je de eerste 4 stappen doorlopen hebt, zal je je eerste bestellingen/leads beginnen ontvangen via Google AdWords. Maar in deze AdWords training wil ik iets verder gaan.

Zie, we betalen Google per bezoeker die ze naar onze webpagina sturen. Maar we krijgen ook veel informatie over die bezoekers van Google.

Na een tijdje ontstaan er patronen in het gedrag van die bezoekers.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat uit alle kliks/bezoekers die je krijgt, mannen tussen de 25 en 35 jaar het meest consistent tot een aankoop overgaan, terwijl vrouwen onder de 25 dat zeer weinig doen.

Op dat punt kunnen we onze advertentie aanpassen en enkel richten op de meest lucratieve doelgroep – mannen tussen 25 en 30 jaar. Zo betalen we Google AdWords minder, maar verkopen we meer!

Dit proces noemen we de optimalisatie en hier kan je zeer diep in gaan.

AdWords Training Stap 6: Stel Je Budget in.

Het uiteindelijke doel van die optimalisatie is om een positieve ROI (return on investment) te krijgen vanaf de eerste aankoop.

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat tennis-direct uit ons voorbeeld gemiddeld €50 overhoudt aan een klant die zijn eerste tennisracket koopt.

En ze betalen ongeveer €0,70 om 1 bezoeker naar hun site te trekken.

Dan zou het een mooi doel zijn om onze conversie (het aantal bezoekers dat overgaat tot een aankoop) tot op 2% te krijgen.

Dat zou willen zeggen dat we:

  • Per 50 kliks aan €0,70 per klik (€35 in totaal)
  • 1 bestelling ontvangen waar €50 aan overhouden
  • Dan hebben we Google AdWords €35 euro betaalt om ons €15 wist te geven.

Daarom haat ik geen enkele vraag harder dan: “Wat moet ik als advertentiebudget nemen?”

Een advertentiebudget bestaat niet als je een directe positieve ROI hebt op je advertenties.

Vanaf dan kan je gewoon schalen tot je bedrijf
de hoeveelheid nieuwe klanten niet meer aan kan.

Het is letterlijk klanten kopen van Google AdWords met winst!

En eens je die klant hebt, kan je er enkel meer aan verdienen…

AdWords Training: Conclusie

In deze AdWords Training heb je geleerd:

  • Waarom Google AdWords één van de beste manieren is om nieuwe klanten te bereiken.
  • Hoe je een overtuigende advertentie maakt en die bij de juiste mensen krijgt.
  • Waar je de prospecten die op je advertentie klikken naartoe stuurt om zoveel mogelijk te verkopen.
  • Hoe je je advertenties kan optimaliseren tot je een positieve ROI kan garanderen.
  • Waarom een “advertentiebudget” hebben een beperkte redenering is.
  • Hoe je je advertentiekost verandert in rechtstreekse winst.

En dat zijn de basics.

Maar toch gaan veel marketingbureaus en AdWords Trainingen niet verder dan stap 4.

Wat wil zeggen dat jij nu meer weet dan 98% van de bedrijven die op Google AdWords adverteren.

Met deze informatie kan jij nu aan de slag – automatiseer je groei.

Als je tot hier gelezen hebt en begrijpt dat deze Google AdWords training een groot verschil kan maken voor je bedrijf – indien je toepast wat je geleerd hebt alleszins – geef deze blog dan zeker een like!

Ken je nog ambitieuze ondernemers die dit moeten lezen?

Stuur ze deze blog dan nu door, ze zullen je dankbaar zijn – en ik ook.

Bedankt en tot de volgende,

Stig.

Wil jij met AdWords aan de slag en bovenaan staan in Google? Neem contact met ons op en we bekijken voor u de mogelijkheden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.