11 juni 2020 - blog

De waarheid over een stage in een digital agency

Koffie zetten.
Kopieën maken.
Administratie bijwerken.

Voila, dat zijn de dingen die je tijdens een stage bij Stigo niet leert. Wat je wel leert, vertel ik je graag in dit blogartikel. Ik zal al een spoiler meegeven: je krijgt de kans jezelf volledig te smijten en volwaardig mee te draaien in een digital agency.

Who the hell do you think I am?

Voor ik alle details uit de doeken doe, stel ik mezelf even voor. One step at a time.

Ik ben Arianne Caron, een marketingstudente aan KdG en gebeten door de copywriting microbe. Ik hou van koken, fotografie en zeg nooit nee tegen een goed boek.

Oké, nu we elkaar beter kennen, kan ik 100% eerlijk zijn met je. De zoektocht naar een stage is niet makkelijk. De schrik om te eindigen als hulpje bij de stommere taken is er sowieso, dat probeert iedereen dan ook te vermijden. Je hebt geen jaren achter de boeken gezeten om tijdens je stage niet te leren hoe je die theorie omzet in de praktijk.

Waar ben je dan wel naar op zoek? Oké, je weet dat je geen koffie wil zetten of teksten kopiëren en plakken, maar wat je wil je wel doen?

Ik wou vooral hard werken, enorm veel bijleren en de kans krijgen om mezelf te verbeteren op verschillende vlakken. Meedraaien in een echt agency en leren hoe je resultaten boekt, maar ook ontdekken wat ik graag doe. Dat was het doel.

Lucky for me, Stigo werkt niet met bankverwarmers. Er wordt gekeken naar wat je graag doet, wat je goed kan en daarmee ga je vanaf dag 1 aan de slag.

Btw, I do give a damn about your Instagram.

School VS Stage: wie wint?

Geloof me wanneer ik je zeg dat school nog maar het begin is van je leerproces. I hate to say it, maar al die nachtjes doorwerken om dan 1 minuut voor de deadline je paper nog in te dienen, hebben je minder bijgebracht dan de weken stage die je zal volgen (en dat zonder slaaptekort… als ik dat had geweten).

Of toch als je een stagebedrijf vindt waar je niet als typische stagiaire behandeld wordt.

Oké dus, wat is er nu zo anders aan een stage bij Stigo? Wel, op je eerste stagedag verwacht je een rustig begin en hoewel dat bij de meeste bedrijven het geval is, word je bij Stigo meteen uit je comfortzone getrokken en volg je de dagelijkse ochtendmeeting mee.

Een ochtendmeeting… Moet ik mezelf voorstellen en meteen slimme dingen zeggen? Of luister ik gewoon stilletjes mee naar wat er gezegd wordt? Krijg ik meteen te horen wat mijn taken zijn? Had ik het klantenportfolio niet beter nog eens bekeken gisterenavond?

Allemaal vragen die door mijn hoofd spookten op weg van mijn bureau naar de vergaderzaal.

I’m not going to lie, in het begin was die ochtendmeeting even wennen. De eerste dag schuif ik nog ongemakkelijk op mijn stoel, maar een week later verdwijnen al die zorgen. Je begint de klanten te kennen en je bent blij dat je elke ochtend het werk kan bespreken. Er is geen betere manier om inzichten van je team op te pikken en je stem te laten horen met eigen creatieve ideeën.

Zelfstandig leren is key

All by myself en dat op de best mogelijke manier. Zelfstandig werken en leren is enorm belangrijk in je toekomstige carrière. Gebruik je boerenverstand, leer bij van old-school marketeers en ga zelfstandig aan de slag.

Om helemaal eerlijk te zijn, was dit van tijd tot tijd best uitdagend, maar je zal er van versteld staan hoe snel je hierin groeit. Stel niet meteen vragen, maar ga zelf eerst op zoek naar oplossingen. Ook je toekomstige werkgevers vinden dit belangrijk.

Werkgevers zijn op zoek naar marketeers die initiatief nemen, oplossingen voorstellen en vooruit gaan. Niet naar marketeers die bij elk probleem naar hun begeleiding toelopen in tranen (om het even heel dramatisch voor te stellen). Hoe sneller je de routine van zelfstandig leren ontwikkelt, hoe beter.

Deel wat je al weet en leer bij over wat je nog niet weet

Er is geen constante controle, maar wel de vrijheid om eigen ideeën uit te werken. Je krijgt het vertrouwen om rechtstreeks contact op te nemen met klanten, verschillende programma’s te gebruiken, campagnes op te maken,…

Je wordt in het bedrijfsleven gegooid met een uitdagend takenpakket. Mijn tip hier is om vooral je eigen inzichten te delen. Dat kan best spannend zijn in het begin, maar het geeft niet als je er een paar keer naast zit. Beter iets zeggen, dan niets zeggen.

Een proactieve houding zal niet alleen tijdens je stage, maar ook in je latere carrière een grote meerwaarde bieden. Digital agencies zijn op zoek naar mensen die beslissingen durven nemen, weten wat ze willen en vooruit denken. Gebruik je stage als een kans om hierin te groeien.

Stage bij Stigo in a nutshell

Ben je op zoek naar een stage waar je werk met beide handen vastpakt, proactief leert werken en jezelf kan ontwikkelen tot de volgende grote digitale marketeer?

Waag je kans dan en stuur je CV door. Je hebt niets te verliezen, je hebt enkel een toffe stageplek te winnen.

Ook tof om te weten: drinken tijdens het werk is toegelaten. 😉 (Aan alle klanten die dit lezen: we drinken enkel fruitsap, I promise!)

Wil jij ook een stage volgen in een digitaal agentschap?
  • Upload je CV
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.