KMO Geheimen - Gids naar digitaal succes | Stigo Digital Agency

KMO Geheimen – Gids naar digitaal succes (Eerste 4 hoofdstukken)

In ons boek, ‘KMO Geheimen – Gids naar digitaal succes’, kom je alles te weten over digitale marketing voor KMO’s. Hier alvast de eerste 4 hoofstukken.

#1 Maak klantenprofielen

Klantenprofielen, klantenpersoonlijkheid, profiel, avatar, buyer persona…  Het beestje kan verschillende namen hebben. Het punt is dat het belangrijk is om eerst te schetsen hoe de ideale klant eruit ziet. Doe dit eerst voor er boodschappen de wereld in worden gestuurd.

Want laten we eerlijk zijn…

Iemand van 40 met twee kinderen en een boekhoudkundige job spreek je anders aan als een student van 16 jaar die thuis woont. Open een Word document en ga op analyse. Kijk naar de bestaande klantendatabase en bepaal op basis hiervan hoe de ideale klant eruit ziet.

Factoren om rekening mee te houden:

  • Hoeveel brengen deze klanten op?
  • Welk type karakter is een goede match met het bedrijf? (belangrijk voor een langdurige samenwerking)
  • Hoeveel groei zit er in dit klantensegment?
  • Hoe arbeidsintensief is dit type klant voor ons en hoe schaalbaar is dit segment?
  • Doe een klantenonderzoek om zijn noden en wensen te leren kennen.
  • Doe een concurrentie analyse en analyseer wat er nu al werkt binnen de markt.
  • Welke keywords typen ze in zoekmachines?
  • Met welke productvragen zitten ze?

Eenmaal er geweten is “dit is mijn type klant” onderzoek dan welke gemeenschappelijke eigenschappen ze hebben.

Hou rekening met:

  • Demografische gegevens
  • Hoe ze zoeken in zoekmachines
  • Bedreigingen, opportuniteiten, noden en wensen

Typ dan het ideale klantenprofiel neer in Word. Maak het zeker visueel. (Plak er een kop op.) Bijvoorbeeld:

 

Erik 46 jaar

klantenprofiel digitale marketing

  • Getrouwd
  • Bedrijfsleider van 10 mensen
  • 2 kinderen van 18 & 24
  • Hoog opgeleid
  • Sportief
  • Lid van een netwerk club: Lions,…

Trying to be everything to everyone is being nothing to no-one.

De grootste fout dat bedrijven maken in hun communicatie is dat ze communiceren naar iedereen en niet de keuze maken om te differentiëren. Spreek in de taal van de klant om hen op de juiste manier aan te spreken. Post content dat in de lijn ligt van zijn vragen, twijfels, noden en wensen.

#2 Zet de klant centraal

Jaren hebben bedrijven de strategie toegepast om te vertellen over zichzelf. KIJK NAAR MIJ MIJ MIJ.

Voorbeeld: Wij hebben een nieuwe promotie, wij gaan uitbreiden, wij doen mee aan, we zijn fier op,
ons product dit en dat… Ja er zijn momenten om zulke dingen te delen maar focus vooral op hoe je potentiële klanten iets waardevols kunt bieden. Hij heeft vragen, noden, wensen, twijfels die hij opgelost wil zien voor hij een bedrijf vertrouwen geeft. Vooruitstrevende bedrijven zetten de klant centraal. Voorbeeld: Coolblue.

Bedrijfsgericht –>  Klantgericht

Beantwoord zijn noden, wensen en twijfels met content: Emails, blogs, foto’s, video’s. Door deze noden, wensen en twijfels juist te beantwoorden gaat een mogelijke klant positief beïnvloed worden.

Daarnaast is het de kunst om de juiste content, op de juiste moment voor het juiste klantenprofiel te voorzien. Met de juiste moment bedoel ik de fase waarin hij zit in het proces tot aankoop.

We kijken naar het proces dat de klant doorloopt om tot een aankoop te komen. Iemand klant maken via digitale marketing loopt zo:

buyers journey - KMO geheimen

Attract – Van onbekend naar bezoeker
Jan kent bedrijf XY niet – via een blog, advertentie, PR… komt hij positief in aanraking met bedrijf XY.

Convert – Van bezoeker naar lead
Hij blijft interesse tonen en download een stappenplan, komt naar een event of hij schrijft zichzelf in op de nieuwsbrief.

Close: Van Lead naar klant
Door overtuigingde content, emails of een positief contact met het sales team besluit hij klant te worden.

Delight – Van klant naar ambassadeur
Vanwege de uitstekende klantervaring beslist Jan om bedrijf XY aan te bevelen aan Erik. Waarna voor Erik het hele proces opnieuw begint.

#3 Aantrekkingskracht

Hoe presenteert het bedrijf? Mensen associëren onbewust schoonheid met kwaliteit (Halo-effect). Hoe iets visueel presenteert is dus essentieel om de juiste perceptie aan het product of de service te linken.

Vermijd dus gepixelde foto’s, video’s in slechte kwaliteit, advertenties met teveel tekst in het foute formaat etc.

Huisstijl

Maak gebruik van een bepaalde huisstijl. Dit betekent dat bepaalde kleuren en lettertypes worden gelinkt aan het bedrijf zodat deze herkenbaar zijn voor de klant. Verwerk deze lettertypes en kleuren mee in: logo, website, social media posts… Een huisstijl zorgt voor rust en herkenbaarheid.

Designs

Verschillende platformen hebben andere afmetingen en designs nodig die eigen zijn aan het netwerk. De formaten van afbeeldingen voor Instagram zijn anders als deze op Facebook of in emails. Waarom?

Het platform vraagt om andere afmetingen en/of gebruikers zijn een bepaald type stijl gewoon. Snij afbeeldingen bij naarmate wat het platform vraagt.

Hoge kwalitatieve video’s & foto’s

Foto’s en video’s in hoge kwaliteit genieten meer engagement omdat ze er aantrekkelijker uitzien. Laat ons dat even aantonen in een voorbeeld:

goede vs slechte kwaliteit - kmo geheimen

Tip: Plan bijvoorbeeld op bepaalde dagen in het jaar een fotograaf in. Zodat je op voorhand al foto’s kan laten maken voor op de website, social media etc.

Ook op events wil je zorgen voor een professionele fotograaf want deze foto’s zullen worden bekeken door potentiële klanten en mogelijks ook geliket, gedeeld waardoor andere mensen in aanraking komen met je bedrijf.

Die eerste kennismaking met het bedrijf moet goed zijn. Hetzelfde voor video’s uiteraard.

Maak video’s met professionele camera’s, goed geluid en de gepaste muziek. (Aangekocht op licentie basis of op een royaltee free website zoals een Audiojungle of Epidemicsound)

#4 Multichannel – Aanpak

Content wordt geconsumeerd op verschillende kanalen. Bij het verspreiden van deze content wordt er rekening gehouden met de buyers journey.

Iemand leest je blog, liked je bericht, er vindt een interactie plaats. De multichannel aanpak werkt als volgt:

Maak een brandstory (strategie) naar de doelgroep(en) die je wil bereiken. Extrapoleer waardevolle informatie naar de platformen waar deze doelgroep kan worden beïnvloed.

Uit de analyse in het klantenprofiel weten we op welke platformen de klant beïnvloedt kan worden. We benutten de platformen waar het meeste resultaat uit kan worden gehaald.

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Blog

Start bijvoorbeeld met het schrijven van blog berichten. Hierin kan je interessante informatie verwerken en het is goed voor zoekmachines. Een blog kan bijvoorbeeld gebruikt worden om andere content mee te maken. Maak van die blog een video, gebruik een quote uit die blog op Instagram, maak het een topic in je nieuwsbrief.

Communiceer 1 verhaal op verschillende platformen op de meest natuurlijke manier. Belangrijk om te weten is ook dat mensen anders informatie consumeren.

Sommige mensen nemen informatie ter harte via audio sommige via beelden of sommigen door een actie te voelen of ondernemen. Het is daarom belangrijk om te zorgen voor een goede mix tussen de dingen die er worden gepost op de verschillende platformen.

extrapoleren content - kmo geheimen

Wil jij de rest van de hoofdstukken verder lezen? Download dan ons digitale boek en laat je inspireren om te schakelen naar een volgend level!

 

2018-02-17T15:26:34+00:00