08 december 2021 - meer leads, online marketing

Nog steeds de meest krachtige marketingstrategie anno 2022

Nog Steeds de Meest Krachtige Marketingstrategie Anno 2022

Mensen die van de ene op de andere dag hun sales of verviervoudigd willen zien, ga ik hier al meteen moeten teleurstellen. Er bestaat geen magische formule om van de ene op de andere dag je sales te verviervoudigen. Dat vraagt nu eenmaal tijd, energie en werk.

Er is wel goed nieuws voor de mensen die bereid zijn het nodige te doen. Het is absoluut mogelijk om je sales te laten exploderen. Aan de hand van een duidelijk plan, kan je veel meer potentiële klanten aanspreken en overtuigen.

Alles hangt af van hoe je mensen die online behandelt. Onze ervaring leert dat waarde bieden en mensen volledig vrijblijvend helpen op lange termijn enorm veel kan opleveren in plaats van alleen maar te focussen op het verkopen van je product of dienst.

Een voorbeeld vanuit de praktijk

Stel je voor.

Je hebt een bedrijf gespecialiseerd in IT-security en je komt op een netwerkevenement.

Zonder boe of ba begin jij aan iedereen willekeurig offerteformulieren uit te delen. Mensen trekken rare gezichten maar daar trek jij je niets van aan.

Enkele weken later merk je dat er geen enkele offerte aanvraag is binnengekomen. 

Logisch. 

Jij weet ook dat als je je product of dienst wilt verkopen, eerst uitleg en informatie moet bieden over wat je doet.

Liefst zo helder mogelijk zodat mensen weten dat jij hen wil helpen.

Toch behandelen heel veel ondernemers hun potentiële klanten online alsof ze dom zijn.

Alsof ze plotsklaps op een magische manier gaan kopen bij het zien van een advertentie.

Het is enorm belangrijk dat mensen het bedrijf gaan zien als de expert. Dat ze vertrouwen op jouw capaciteit om een oplossing te bieden op hun problemen, dromen en verlangens.

Potentiële klanten hebben namelijk net zoals je mensen in het echt ontmoet, allerlei vragen, verhalen, aannames, twijfels en scepticisme.
Onderzoek toont aan dat slechts 3% van elke markt in koopmodus zit online.

Dit werkt wel

En dat brengt ons bij de Expansie Formule. Een piramide waarin je al je potentiële klanten categoriseert. Deze methode zorgt ervoor dat je tot 33 keer meer klanten kan aanspreken, vandaar de naam ‘Expansie’ Formule.

de expansie formule om meer leads aan te trekken

Zo zie je dat slechts 3% van de mensen die met jou in contact komen, effectief in koopmodus zijn, ready to buy.
17% zit al in de informatieverzameling fase, zij zijn dus actief op zoek naar een oplossing voor hun probleem en gaan vergelijken en informatie inwinnen.

Voorts is 20% zich al bewust van een probleem dat ze ervaren, maar deze gaan nog niet direct overgaan te actie.

Tot slot komen we aan bij de grootste groep. 60% van de mensen die met jou in contact komen, zijn zich niet bewust van het probleem dat zij hebben, maar ook zij zijn wel degelijk potentiële klanten. 

Laat ons even terugkomen op het voorbeeld van IT-security, er zijn dus een groot aantal bedrijfsleiders die goed zijn in wat ze doen, maar geen idee hebben dat hun bedrijf zeer kwetsbaar is voor cyberaanvallen. Zij vormen 60% van alle potentiële kopers. 

Als je die groep mensen kan meenemen in jouw verhaal, verdubbelt je potentiële afzetmarkt in één klap.

Om al die verschillende groepen potentiële klanten aan te spreken en mee te nemen in het verhaal van jouw bedrijf, moet je content de wereld insturen die waardevol is en waarmee mensen effectief mee geholpen zijn.

Vandaar moet je dus ook weten wat hun echte problemen zijn. Waar lopen ze tegenaan? Waar liggen ze wakker van? Wat weten ze nog niet? Waar zijn ze blind voor? Wat zouden ze moeten weten? Wat zou hen het meest kunnen helpen?

Hoe ondernemers 97% van hun potentiële klanten mislopen.

De meeste ondernemers zijn te hard gefocust op de bovenste doelgroep, op die 3% die al koopklaar is. Ze zien 97% procent van de mensen compleet over het hoofd, en voor zover ik goed kan tellen, is dat een behoorlijk grote groep om simpelweg links te laten liggen.

Het is van vitaal belang om je te richten op al je bezoekers, en dat doe je door te leiden met waarde en iedereen iets te bieden waar hij of zij iets mee is, alvorens je vraagt om met hen in zee te gaan.

Geen waarde bieden en meteen vragen naar een samenwerking of een aankoop, is een beetje hetzelfde als op een willekeurig persoon afstappen en een bestelformulier afgeven.

Gerichte informatie trekt klanten over de streep

Wel, een manier die enorm goed werkt om waarde te bieden, is simpelweg informatie verschaffen. Een vrij te verkrijgen eBook of een eBrochure die inspeelt op hun noden, verlangens en pijnpunten, zal mensen echt vooruit helpen. Een blogbericht, een video, een videotraining, webinar, sterke teksten, gerichte e-mails…

Vanaf het moment dat mensen effectief het gevoel hebben dat je ze iets hebt bijgebracht, ervaren ze jouw anders.

Die ervaring wil je ze blijven geven tot ze besluiten de volgende stap te zetten.

Zien ze jouw video’s? Fantastisch, dan wil je ze de bijpassende eBook laten zien. Openen ze die e-mail? Goed, dan stuur je ze een case toe via e-mail. Openen ze die ook? Dan wil je ze bijvoorbeeld een gratis demonstratie aanbieden. Vinden ze die ook top? Dan is de kans vele malen groter dat ze bij jou kopen. Dit giet je in een weloverwegen proces. In elke ad, elke mail, elke tekst hou je rekening met waar mensen zich bevinden in hun ‘customer journey’. Waar zitten ze? 

Hebben ze al jouw informatie geopend maar twijfelen ze nog over je uitvoeringscapaciteiten? Wel, laat dan videotestimonials zien. Of laat ze een krachtige case lezen.

Door mensen te respecteren in hoe ze beslissingen maken, spreek je een veel groter deel van de markt aan. En zelfs meer dan dat, je helpt ze oprecht verder met vragen. En zo ben jij direct anders en ervaren mensen je anders.

En in plaats van die 2-3% conversie haal je zo 8-10% conversie. Logisch, je spreekt een veel groter deel van je markt aan.

Als je je klanten op deze manier benadert en behandelt, zal je niet alleen zaken verkopen aan de 3% die in koopmodus zit, maar aan je volledige potentiële doelgroep. Conversiecijfers zullen de hoogte ingaan en jij maakt meer omzet en meer winst.

Stigo kan je hierbij helpen

Je hebt het misschien zelf al gemerkt, maar deze blog is ook een voorbeeld van informatie verschaffen die jou hopelijk verder helpt. Ben jij al klaar om de volgende stap te zetten? Dan kan jij hier jouw applicatieformulier indienen en als jij een goede fit bent voor ons agentschap gaat Margaux je opbellen voor een kennismakend gesprek.

Wil jij nog meer weten? Dat kan ook, lees dan zeker onze andere blogberichten of volg ons op alle platformen van Tik Tok tot LinkedIn.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.