Snapchat Marketing: de 'geheime formule' uitgelegd - Stigo

Snapchat Marketing: de ‘geheime formule’ uitgelegd

Snapchat is HOT. Langzaam maar zeker is deze app mainstream aan het gaan. BV’s, het Amerikaanse Witte Huis en zelfs bekende multinationals gebruiken het om producten te promoten en een nieuwe soort connectie aan te gaan met hun publiek. En met succes! Maar hoe doen ze het?

 

Wel…
Ik ben op onderzoek uit geweest en heb een aantal praktische tips en ideeën verzameld die jij direct kan toepassen om beter te communiceren naar jouw vriendenlijst/fans en potentiële klanten om op lange termijn meer verkopen te realiseren.

 

Voor de mensen die totaal geen idee hebben wat Snapchat is, laat ik het even uitleggen hieronder.

 

Wat is Snapchat?

Snapchat is een mobiele applicatie waarmee mensen foto’s/filmpjes kunnen sturen die max 10 seconden duren en daarna voor altijd verdwijnen. Het is ook mogelijk om momenten te bundelen in een verhaal. Dit verhaal kunnen alle vrienden die je hebt toegevoegd bekijken.  Na 24 uur verdwijnt dit verhaal en is het voor altijd verwijderd.

 

Van sexting naar storytelling: de evolutie van Snapchat

Van 2011 tot 2013 werd de app vooral gebruikt door tieners om seksueel getinte Snaps te sturen.

 

Download de Snapchat Marketing Checklist in deze handige pdf,hier en maak handig gebruik van deze nieuwe krachtige marketing tool

 

Nu is het medium zo geëvolueerd dat je een verhaal kan delen dat je 24 uur kan bekijken. De focus veranderde naar Storytelling. De app won enorm aan populariteit en dat was Mark Zuckerberg niet ontgaan. Hij was bereid was er een slordige 3 ,miljard euro voor neer te tellen. Mark toch…

 

Even Spiegel (CEO) weigerde het bod en in 2014 testten ze de eerste versies van gesponsorde verhalen. Waar ze enorm veel geld mee verdienden (en nu nog steeds doen). Later kwamen er extra camerafilters bij en was het niet langer nodig om de vinger op het scherm te houden om snaps te bekijken. Met elke update maakte ze het leuker & handiger voor de gebruiker.

 

Meer over Snapchat’s geschiedenis in Gary Vaynurchucks’ artikel.

Allemaal goed en wel, hoor ik de cynicus denken, maar…

 

Is Snapchat de moeite waard om tijd in te investeren?

Heb jij klanten tussen 16-34 jaar? Dan absoluut! Je kan perfect extra waardevolle content produceren op Snapchat.

 

snapchat audience

 

Vandaag is Snapchat de snelst groeiende app voor millenials met meer dan 500 miljoen gebruikers (16-24), een duidelijke toeneming van oudere gebruikers en  7 miljard verzonden Snaps per dag!

 

Uiteindelijk is het een nieuwe manier om dichter bij je doelpubliek te staan met de intentie  om via waardevolle content te zorgen voor: extra klanten, meer diepgang in bestaande klanten relaties en positieve mond aan mond reclame.

 

Maar…

 

Wat brengt het op €€€?

Snapchat is een kans om jouw klanten op een nieuwe manier te benaderen. Als jij jouw klanten op dit platform kan boeien, heb jij een concurrentieel voordeel en benut jij de kans om relaties meer dynamiek te geven.

Het gaat er niet persé om wie er naar je stuurt voor aanvragen en hoeveel kijkers je hebt

Nee,

het draait om branding, de moeite die je doet om relevant te zijn (appreciatie en opbouw van lifetime value) en jezelf begeven waar de aandacht zit van jouw klanten. Zo kan je:

 

  • Jouw dienst/product op een andere manier laten zien
  • Meer informatie geven via leuke foto’s en filmpjes
  • Verhalen van klanten bekijken om ze beter te leren kennen
  • Snel volgers contacteren via de chatfunctie
  • Op lange termijn je merk uitbreiden
  • Meer verkopen realiseren

 

Hoe doe je dat? Een aantal tips…

 

De ‘geheime formule’ en Ideeën om te stelen

Na 100’en verhalen en accounts te onderzoeken/consumeren heb ik trends ontdekt die een account  aantrekkelijk maken. Deze factoren gecombineerd in een account maken de ‘geheime formule’ om jouw merk, onderneming of persoonlijkheid uit te diepen.

 

Snapchat-artikel

 

 

·         Realness

·         1 op 1 Interactie.

·         Humor

·         Achter de Schermen

·         Acties

·         Creativiteit

·         Sociale Bewijskracht

·         Opbouw, voor/na foto’s:

·         Mensen

·         Segmentatie

 

In de volgende alinea’s bespreek ik de formule met concrete voorbeelden. Ik wil de abstracte begrippen toepassen in  voorbeelden zodat je ideeën kan aanpassen, stelen en zelfs kopiëren.

Here we go:

 

Realness of echtheid:

Ik geloof dat mensen zichzelf meer bloot durven geven op dit netwerk omdat de berichten verdwijnen. Niemand oordeelt op Snapchat en dat maakt het netwerk zo sterk. De barrière om te denken: ‘Dit is niet goed genoeg’  is veel kleiner.  Hierdoor neemt de echtheid toe. Mensen durven meer te delen van zichzelf en dat is Snapchat’s grootste sterkte.

 

Inspelen op deze sterkte is dan ook wat we gaan doen. Hou daarom rekening met de volgende factoren:

 

Interactie 1 op 1

Chatten is uniek vanwege de direct verdwijnende berichten. Via de chat stuur je persoonlijke berichten/foto’s of video’s die snel en eerlijk verlopen. Onderhandel, geef extra info en demonstreer.

 

vb IMMOBILIËN:

 

Mij verbaast het dat niet meer makelaars op Snapchat zitten. De app is perfect om een woonst in voor te stellen. Laat de omgeving zien, verschillende kamers, zet de prijs erbij  en chat 1 op 1 met geïnteresseerde volgers.

 

Humor

Op elk platform scoort dit goed natuurlijk. SC verschilt met andere platformen vanwege de 10sec limiet en zijn leuke filters.

 

vb DJ Khaled (+2.5 miljoen kijkers), nu al de koning van Snapchat genoemd, combineert zijn eigen gekke humor met inspirerende quotes. 80% van zijn Snaps bestaan uit: motivatie speeches en beelden uit zijn extravagante levensstijl . In de overige 20% promoot hij met groot succes zijn muziek en items uit de  ‘WeTheBestStore.com’ . Met zijn bekende uitspraken inspireert hij meer dan 2 miljoen tieners en adolescenten over de hele wereld.

 

 

Snapchat DJ KhaledIMG_7687

 

–> DJ Khaled werkt aan zijn persoonlijke merk door op een authentieke manier te communiceren met zijn fans.

 

In het filmpje hieronder laat ik zien wat je allemaal kan doen met Snapchat. Een aantal dingen die je vast al weet maar ik heb er ook technische SNAPHACKS in verwerkt die jij in de toekomst zeker eens kan uit proberen.

 

 

Creativiteit

De tools waarmee je foto’s of video’s kan bewerken gebruik je om een verhaal krachtiger, visueler en aantrekkelijker te maken.

Bekijk enkele fantastische portretten van Shonduras

 

Achter de schermen:

Geef je volgers een kijk achter de schermen van evenementen die je bezoekt: voorstellingen, prijsuitreikingen , launches… Laat ze het bekijken vanuit jouw oogpunt. Meestal zien we de afgekuiste, afgewerkte, alles in scene gezette beelden op tv of vanuit het publiek. Hoe uniek is het om te kunnen zien wat er écht gebeurt achter de schermen?

 

 

jeromme jar new york fashion week

 

Opbouw, voor/na foto’s:

Mensen zien graag hoe dingen opgebouwd zijn. Ik ook. Het succesvolle programma ‘How it’s made’ is daar het bewijs van. Persoonlijk vind ik het fascinerend om te zien wat mensen kunnen verwezenlijken op korte tijd.

 

Voor dit soort foto’s denk ik aan: bouwsector, designers, architecten … . Laatst hoorde ik iemand een vriend van mij complimenteren op het gigantische Poolhouse dat hij had gemaakt met zijn firma. Hij had het gezien op Snapchat. Ideale reclame!

 

 

Sociale Bewijskracht of Social Proof

 

Het concept dat mensen acties van anderen volgen of kopiëren, in de veronderstelling dat dit gedrag gelijk is aan het juiste gedrag.

 

Hier kijk ik vooral naar de HORECA en Discotheken. Laat zien dat jouw restaurant café/bar/whatever superdruk is. Film de mening van tevreden klanten. Fotografeer: de plezante party, het volle restaurant, laat klanten aanraders geven op Snapchat… .

 

Celebrities en bekende personen zorgen ook weer voor die extra social proof.

 

–> Discotheken & festivals : Zet jouw snapchatcode op affiches, flyers, doe exclusieve snap interviews backstage met de dj’s/artiesten.

 

Acties:

 

Verwerk unieke kortingscodes in jouw verhaal.  Dit is een aantrekkelijke methode om klanten van andere platformen te brengen naar jouw account. Zowel jij als de klant worden er beter van!
Idee: Sla de foto op, maak de code blurry in photoshop en deel ze op andere kanalen. Schrijf als tekst “Voeg ons toe op Snapchat om de kortingscode te ontdekken!”.
Zo krijg je direct extra volgers en als beloning krijgen je volgers extra korting.

 

snapchat acties

 

Of…

 

Laat mensen jouw snaps screenshotten, posten op sociale media met een bepaalde hashtag voor een korting, gratis giveaway, win actie en maak de winnaar bekend op al jouw sociale kanalen.

 

 

Digital goes human – Steven van Belleghem

Het is altijd leuk om andere mensen te zien in Snapchats die gevuld zijn door laten we eerlijk zijn, vooral jezelf!  Film personeel, familie en vrienden. Maak het echt, maak het menselijk. Stuur ze aan om zelf ook te Snappen. Krijg een beter beeld in hun leven, bekijk het uit hun perspectief. Plus, het is gewoon superleuk om foto’s en video’s te maken met vrienden, collega’s en familie.

 

Segmentatie

Dit is een totaal nieuw concept en ik claim het ook te hebben uitgevonden. Wat een statemenent :o.

 

Snapchat maakt het mogelijk om namen te bewerken.  Zo kan je initialen schrijven voor de naam van mogelijke klanten, vrienden, familie. Zo breng je meer structuur in jouw vriendenlijst. Ideaal om unieke snaps te versturen per groep. Niet elke snap is interessant voor iedereen.

 

Bijvoorbeeld:

 

AA: Beste klanten, meest intensieve volgers

HP: Hot Prospects; mensen die geïntresseerd zijn en overwillen gaan naar een aankoop

FAM: Beste vrienden, familie, sociale cirkel

MM: Mensen die in je mastermind zitten en mogelijk als eerste de laatste nieuwe inzichten en updates willen ontvangen.

Zo en dat waren alle elementen uit de ‘geheime’ formule. Hieronder heb ik nog een aantal Snapchat accounts voor je verzameld die interessant zijn om te volgen.

 

Interessante accounts om te volgen

DJ Khaled (rapper): @djkhaled305 (major key to the pathaway of more success)
Gary Vaynurchuck(Ondernemer): @garyvee
Logan Paul (Acteur): @loganpaul
Shonduras (Artiest): @shonduras
Casey Neistat (Youtuber): @caseyneistat
Dustin Brohm (Immobiliën): @dustinbrohm

 

Mijn account : @stig_v 

 

Conclusie:

 

  • Snapchat staat op het punt om mainstream te gaan. Grijp de kans om jouw snapchat game tot een hoger niveau te tillen nu nog niet iedereen het doet.
  • Start simpelweg met foto’s te maken van je dagelijkse activiteiten. Test daarna verschillende snaphacks uit en kijk wat leuk is en wat niet.
  • Verwerk sleutelfactoren mee in je Snapverhalen en ga op een menselijke manier een connectie aan met vrienden, familie, klanten…
  • Maak het leuk voor jezelf en relevant voor je volgers. Maak er plezier mee maar hou je intentie in het achterhoofd.

 

THANK-YOU-PAGE-STIGOWil jij meer succes online? Wil jij jouw onderneming doen groeien door de juiste online strategie? Of hou jij gewoon van dit soort artikels? Schrijf je in op mijn nieuwsbrief en ontvang case studies, artikels zoals deze en exclusieve content die niet op de site zichtbaar is.



Thanks, Stigo

2017-11-16T12:55:26+00:00