29 januari 2019 - Social Media

Social Media voor bedrijven: Overal zijn in 2019.

Vorig jaar kreeg ik nog vaak de vraag hoe belangrijk social media voor bedrijven was.

Gelukkig heeft elke gedreven ondernemer ondertussen door dat er geen keuze meer is tussen online zijn of niet.

De vraag is nu WELKE social media bedrijven het beste gebruiken.

Want je klanten – wie ze ook zijn – zitten uren per dag op hun smartphone, tablet of pc. We kijken allemaal meer naar dat kleine scherm, dan naar de gigantische billboards aan de kant van de weg of de reclame op TV.

Als groeiend bedrijf is het dus enorm belangrijk om aanwezig te zijn op dat klein scherm – of beter gezegd, op social media.

“Welk social media platform is er best geschikt voor mijn bedrijf?”

Dat is een vraag die ik nu vaak krijg.

Liefst wil je je bedrijf op alle social media vertegenwoordigen. Overal aanwezig zijn. Social media bedrijven als onszelf noemen dit: “Omni Presence”.

2 manieren om OVERAL te zijn met je bedrijf zonder extra werk.

De eerste en makkelijkste manier is het “pay to play” principe.

Social media bedrijven als Facebook en Instagram betalen om je content overal te promoten via het advertentie platform. Dat komt ongeveer neer op elke andere vorm van reclame – zoals bijvoorbeeld een reclamebord voor je bedrijf op straat.

En dat werkt goed – in de zin dat het je bedrijf op social media toont. Maar je kan een stap verder gaan door content te creëren die je klanten actief betrekt bij je bedrijf.

Macro vs. Micro content op social media voor je bedrijf.

Zoals ik zei is het doel om “Omni Presence” te bereiken – overal aanwezig zijn. Om dat te doen, zal je verder moeten gaan dan adverteren. Je zal content moeten maken waar je klanten in geïnteresseerd zijn.

Wanneer je bedrijf zijn klanten waarde biedt op social media, versterk je je positie met elk bericht. Je brengt je klanten dichter bij de aankoop met ELK bericht. Dat is de echte kracht van social media voor bedrijven.

“Maar moet ik dan voor ELKE social media content maken?!”

Ja en nee.

Je doel is eigenlijk niet om op alle social media te posten. Het doel is om waarde te bieden en overal aanwezig te zijn waar je klant aanwezig is. Dat doe je door van start te gaan met 1 stuk geweldige content – laten we deze blog als voorbeeld nemen.

Dit is één stuk content met één doel: waarde bieden aan onze klanten. Maar niet al onze klanten zitten op dezelfde social media platformen. Sommige zitten op LinkedIn, andere op Facebook, Instagram of YouTube.

Maar het kan ook zijn dat je klanten totaal niet aanwezig zijn op enkele van deze sociale media. Het heeft zo bijvoorbeeld geen zin om op Twitter te posten als je doelgroep daar niet actief is.

Hoe je al je klanten bereikt via social media als bedrijf.

Dus, hoe gaan we met dat éne stuk content, iedereen bereiken op de gepaste platformen?

Door onze content aan te passen aan het platform.

Zie, elk platform heeft zo zijn eigen taal – de manier waarop er gecommuniceerd wordt. En om je klanten te bereiken, moet je dezelfde taal spreken.

Social media voor bedrijven: Omni Presence.

De blog die je nu aan het lezen bent is eigenlijk een video die we maakten om op Facebook en YouTube te plaatsen.

Want we weten uit ervaring dat video het beste presteert op Facebook. En als we die video toch maken, plaatsen we die meteen ook op YouTube.

Dat zijn al 2 social media platformen waarop ons bedrijf nu aanwezig is met één stuk content.

Wat post je?

Laten we even kijken hoe we ditzelfde stuk content op andere platformen zouden plaatsen.

Op LinkedIn zijn geschreven posts als dit dan weer veel populairder, dus schrijven we de inhoud van onze video uit voor we het daar posten.

Twitter laat dan weer enkel plek voor snelle en korte tekstjes (tot 240 karakters). En in plaats van iets te verzinnen, kunnen we ook gewoon een quote uit deze blog nemen. Bv.

“Elk platform heeft zo zijn eigen taal en om je klanten te bereiken,
moet je dezelfde taal spreken.”

Op Instagram wil je visueel communiceren.  Dus misschien nemen we wel een frame uit onze video als aantrekkelijke foto.

Daar vermelden we dan bij dat we net een super interessante video gemaakt hebben over social media voor bedrijven. Zo is je bedrijf OVERAL op Social Media ZONDER extra werk. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is sterke content.

Als je snel van start wil met online aanwezigheid – maar nog geen content hebt.

Ondanks dat de standaard voor bedrijven meer en meer naar social media gaat in 2019, wil dat niet zeggen dat oudere strategieën niet werken.

Google is bijvoorbeeld geen sociale media platform, maar er zoeken nog wel dagelijks mensen naar bedrijven als het jouwe via Google.

Jouw bedrijf bovenaan in de resultaten laten verschijnen kan dus rechtstreeks leiden naar nieuwe klanten. Jouw bedrijf kan morgen nog bovenaan Google staan door te adverteren.

Google en Social Media voor bedrijven.

In een ideale wereld wil je zowel Google als social media inzetten als tool voor je bedrijf.

Het gebeurd vaak dat een klant een bedrijf vindt via Google, en dan via social media ondervindt of dit bedrijf de juiste keuze is.

De kern van Social Media voor bedrijven.

Wees aanwezig.

Maar…

Bied waarde.

Bied waarde.

Bied waarde.

We kunnen het niet genoeg zeggen.

Gewoon aanwezig zijn op social media is niet meer genoeg.  Social Media voor bedrijven start bij kwaliteit. Dat klinkt misschien abstract voor sommigen. Maar als bedrijf bied je op dagelijkse basis waarde aan je klanten, anders zou je bedrijf niet werken in de eerste plaats!

Bewust worden van je waarde op Social Media.

Ondernemers die niet weten wat te posten, communiceren enkel over zichzelf en wat voor hen belangrijk is. Belangrijk is dat je focust op de klant. Welke noden, wensen, verlangens, vragen en dromen hebben ze?

Dat gezegd, content verzinnen is niet de makkelijkste opgave.

Dus ik heb een oefening voor je die je zal helpen om zonder moeite goede content te verzinnen.

De volgende keer dat je met een klant aan het praten bent, wil ik dat je er op let wat hij interessant vindt.

Voor jou lijken dat waarschijnlijk de meest logische dingen ooit, maar jij bent een expert in je vak, je klant niet.

Verkoop je bijvoorbeeld wijn, durf dan zeker te zeggen dat rode wijn beter is bij vlees, en witte wijn beter is bij vis. Simpel, maar perfect als Social Media content. (Want dat wist ik bijvoorbeeld niet tot vorige week.)

Je eerste stuk content op Social Media als bedrijf.

Nu weet je eigenlijk alles.

Je hebt geleerd;

  • Wat de belangrijkste online marketingtechnieken zijn in 2019
  • Hoe je het “pay to play” principe gebruikt op Social Media
  • Hoe je kwaliteitsvolle content verspreid en opdeelt
  • Wat de beste vorm van communicatie is per platform
  • Waarom Google altijd een goede optie is als start
  • En waar je inspiratie haalt voor je content.

Aanwezig of niet aanwezig is de eerste belangrijkste nuance. En ja, gewoon al aanwezig zijn maakt een impact maar het is secundair aan de kwaliteit.

Die vorige zin is waarschijnlijk het belangrijkste dat in deze blogpost geschreven staat.

Dus laten we het daarbij afsluiten.

Als je het gevoel hebt dat deze post je zal helpen, deel hem dan zeker met andere ondernemers.

En laat even een like achter.

Stig.

Wil jij ook overal aanwezig zijn in 2019? Neem contact op en we bekijken samen de mogelijkheden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.