Website Laten Maken of Zelf Maken? De Ongefilterde Waarheid.

Is het de moeite waard om een website te laten maken? Op sites als wix.be kan je voor enkele euro’s per maand zelf je eigen website maken. Is er dan zo’n groot verschil tussen de twee? En wat is dat verschil überhaupt?

De waarheid is dat je je zesjarig nichtje een website kan laten maken.
Met de tools die je vandaag de dag ter beschikking hebt hoef je geen programmeur of grafisch ontwerper te zijn.
Dus hoe komt het dat wij nog zoveel websites verkopen – en waarom investeren onze klanten daar maar al te graag duizenden euro’s voor?

Je website laten maken ‘als verkoper’.

Je website is een representatie van je bedrijf. Iets dat jouw dienst/product voorstelt aan potentiële klanten – net als dat een verkoper dat zou doen.
Dus als je jezelf afvraagt of je een website moet laten maken of niet, vraag jezelf dan af of “sales” een belangrijk deel van je onderneming zijn of niet.
In de meeste gevallen is dat zo.

Een website laten maken hoeft niet als kleine zelfstandige.

Ben jij een kleine bakkerij/frituur/kranten winkel, …? Dan kan je je website perfect zelf maken.
Daarvoor kan je “doe-het-zelf” tools gebruiken als:

Neem één van deze tools, en ga van start.
Kies een website template (voorontwerp) uit dat bij je zaak past en hou de informatie relevant en beknopt.
Plaats je openingsuren online, je contactgegevens en misschien een klein beetje info over wat jouw zaak speciaal maakt.
Want meer zoekt men toch niet op je website.
Maar wat als je website meer moet doen dan droge informatie overbrengen?

Welke bedrijven beter wel een website laten maken.

Zoals ik zei is je website een representatie van je bedrijf, een tool om je product/dienst op de meest aantrekkelijke manier voor te stellen aan potentiële klanten.
Op die manier werkt een website net als een verkoper.
En een goede verkoper kan ijs verkopen aan een Eskimo.
(Een slechte verkoper daar in tegen jaagt klanten weg, wees daarom niet te creatief als je je website zelf gaat maken.)
Dus hoe kan je van je website zo’n meester verkoper maken?

Een website laten maken die verkoopt.

Meester verkoper Jordan Belfort (als gezien in ‘The Wolf Of Wallstreet’) beweert in zijn cursus dat een meester verkoper 3 dingen doet.

  1. Instant een connectie vormen.
  2. Inspelen op de klant zijn noden en dromen.
  3. En doelgericht handelen.

Laten we even kijken hoe je deze 3 dingen toepast op een website.

Een instant connectie vormen:

Wanneer iemand uit jouw doelgroep op je website terecht komt, moet die meteen een ‘klik’ voelen. De bezoeker moet het gevoel krijgen dat hij op ‘de juiste’ site beland is.

Die ‘klik’ is er ofwel binnen 3 seconden, ofwel nooit.

Dat wordt bepaald door je design, lay-out, afbeeldingen, … pre-verbale communicatie die toont op welke golflengte je zit.
Maar dat wil niet zeggen dat je steeds ‘het meest ongelofelijke bedrijf’ wil zijn. Je wil op dezelfde golflengte als je klanten zitten.
Wat ons leidt tot…

Inspelen op de klant zijn noden en dromen:

Een potentiële klant belandt op je website met bepaalde hopen, gedachten, zorgen of noden in zijn hoofd.
En net als dat een verkoper daarop in zou spelen, doet een goede site dat ook.
Want wanneer je je prospect toont dat je hem/haar begrijpt – en vervolgens echt wil helpen – zorgt dat meteen voor vertrouwen. Het toont hen dat jij iemand bent die weet waarmee hij bezig is.
En dat is wanneer je prospect echt luistert naar wat je zegt, in plaats van het gewoon hoort.
Je kan hier meer tips over vinden in onze blog over Vernieuwde B2B Marketing.
Eens je dit gedaan hebt kan je…

Doelgericht Handelen:

Een verkoper zonder doel, is geen verkoper.
We kunnen niemand overtuigen, zonder te weten waarvan we ze willen overtuigen. En we kunnen niet weten of we iemand overtuigd hebben tenzij ze dat bevestigen voor ons.
Daarom wil je steeds CTA’s (call to action’s) hebben op je website – acties die je prospect kan nemen.
Je kan je prospect vragen om zich op je maillijst in te schrijven, een bestand te downloaden, een offerte aan te vragen…
Wat het ook is, ELK element op je site is ontworpen om jouw prospect te overtuigen om die actie te nemen.
Als digitaal agentschap is het onze job om het percentage bezoekers dat die actie onderneemt zo hoog mogelijk te krijgen.

Een website laten maken voor conversies.

Zie, dat is de enige reden dat je een site zou laten maken door professionals. Om iets uit die investering te halen.

“Je grootste uitgave is het geld dat je kan verdienen maar nu niet verdient.”

Als jij wil groeien met je bedrijf, speelt je website daar een rol in.
Want een goede site is een roerend goed dat voor je zaak werkt – zeker als je actief adverteert.
Het is net zoals een meester verkoper aannemen.
Ja, daar moet je voor betalen. Maar hij verdient geld voor jou.

Dus, website laten maken of niet?

Als je een kleine zelfstandige bent, wiens klanten enkel naar je website surfen om naar de openingsuren te kijken, doe de moeite dan niet om te investeren in een psychologisch gewapende website.
Maar als je een bedrijf met ambitie bent, bekijk je site dan als actief deel van je zaak – als een verkoper die:

  1. Instant een connectie vormt met je bezoeker.
  2. Inspeelt op je prospect zijn noden en dromen.
  3. Doelgericht handelt en je prospect actie laat nemen.

Want als je een site hebt die dat doet, is het geen aankoop maar een investering.
Dus nu is het aan jou om je doelen te bepalen.

“Is mijn website een verkooptool of een gewoon een infokaartje?”

Het antwoord zal bepalen of je best een website laat maken, of dat je er snel zelf één maakt.

8 Sleutelelementen om massa's personeel aan te trekken in 2024!

“Gedaan met eindeloos zoeken naar personeel.”

Ondervind jij ook moeilijkheden met het vinden van geschikt personeel?

Kom naar onze oplossing luisteren in onze gratis webinar!